پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی شهید قناعت

دانشکده فنی علامه حسن زاده آملی-پسران آمل.

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی شهید قناعت

دانشکده فنی علامه حسن زاده آملی-پسران آمل.

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی شهید قناعت

حضرت آیت الله خامنه ای کار علمی در دانشگاهها، سازندگی در عرصه های مختلف کشور، تلاش برای گسترش دین و اخلاق و معنویت، را از جمله راههای مقابله صحیح با دشمنان خواندند و افزودند: علاج همه مشکلات کشور همت عمومی برای استحکام داخلی نظام است که این مهم با حفظ وحدت، پایبندی به وظایف قانونی بخشهای مختلف، حفظ آرامش در محیطهای مختلف به ویژه محیطهای دانشگاهی و کار و تلاش مخلصانه تحقق می یابد.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان تضعیف بسیج را از جمله اهداف حملات تبلیغاتی دشمنان برشمردند و خاطرنشان کردند: آمادگی جوانان بسیجی برای کار و تلاش مخلصانه در هر میدانی، معادلات و محاسبات آنان را برهم می زند.

آخرین نظرات

۱۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۱
فروردين

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه تهران در سخنانی در خطبه دوم نمازجمعه پایتخت اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده فقط در عرصه هسته‌ای حق مذاکره دارد، ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود،‌ توسعه نظامی بازوی اقتدار کشور است.

 

وی افزود:‌ سلاح‌های نظامی بازدارنده ما محکم به راه خودش ادامه می‌دهد و فقط بمب اتم نمی‌سازیم، در تنظیم قرارداد نهایی بین ایران و 1+5، مسئولان تیم مذاکره‌کننده مواظب واژه‌ها باشند و بدانند واژه‌های کش‌دار یا تأویل‌دار دام دشمنان است، قرارداد نهایی باید کاملا شفاف و بدون واژه‌های تأویل‌دار تبیین شود.

 

آیت‌الله خاتمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «همدلی، همزبانی دولت و ملت» توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت:‌ با شرح و توضیحی که رهبر معظم انقلاب در آستان حضرت ثامن‌الحجج (ع) درباره این نامگذاری دادند باید بگویم که رهنمودهای اول سال رهبری راهبردی است که نباید دست‌کم گرفته شود؛ نامگذاری امسال حاصل یک کار کارشناسی عمیق است.

 

وی با اشاره به بیانیه لوزان و مذاکرات هسته‌ای،‌ افزود: در رابطه با مسئله هسته‌ای رهنمودهای بسیار روشنگرایانه مقام معظم رهبری روز گذشته همه ما استماع کردیم؛ موضع نظام به صورت شفاف توسط مقام معظم رهبری بیان شد و خدا را شاکریم که زمام امر این امت را در دست فقیهی اینچنین قرار داده است؛ به لطف خدا کشور با دین و حکمت به زیبایی اداره می‌شود.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رهبر انقلاب در رابطه با بیانیه لوزان فرمودند که نه موضع موافق دارم و نه مخالف؛ هنوز اتفاقی نیفتاده است و خود مسئولان نیز گفتند که بیانیه لوزان تنها یک چک‌نویس است؛ بر این اساس چیزی که نه به بار است و نه به دار،‌ تبریک و تهنیت ندارد، برخی از ذوق‌زدگی‌ها چه بسا به زیان خود مذاکره‌کنندگان هم باشد و سبب سوءاستفاده دشمن خواهد شد.

 

وی ادامه داد: برای چندمین بار رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود تیم مذاکره‌کننده را تأیید کردند و فرمودند که اعتماد دارند و اعضای تیم مذاکره‌کننده افراد صادقی هستند؛ ما هم چنین اعتقادی داریم تحلیلگران ما به گفتار خودمانی‌ها اعتماد کنند، اینکه حرف‌های خودمانی‌ها را نقد کنند فرزندان این ملت را نپذیرند و بیایند بگویند فلان فرد آمریکایی چنین گفته و سخنان او را محور قرار دهند به نظر می‌رسد اقدام نادرستی باشد.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران بر همین اساس یادآور شد: مقام معظم رهبری هدایت کلی مسائل هسته‌ای را زیر نظر دارند یعنی خطوط کلان و خطوط قرمز را رهبر انقلاب مشخص می‌کنند و در جریان ریزه‌کاری‌ها موضوع را به خود مسئولان واگذار کردند بنابراین این سخن که کسی بگوید رهبر معظم انقلاب در ریز جریان مذاکرات هستند سخنی نادرست و سخنی خلاف واقع است، ایشان تنها کلیات را تعیین کردند و به مسئولان فرمودند که این کلیات را دنبال کنند.

 

وی در ادامه با اشاره به بیانیه لوزان،‌ گفت:‌ بیانیه لوزان چه بسا دست‌مایه اصلی قراردادی باشد که گفته می‌شود در تیرماه منعقد خواهد شد،‌ درباره بیانیه به این مهمی که سرنوشت‌ساز است باید اجازه اظهارنظر داد، باید مخالفان و موافقان صحبت کنند، دو طرف باید منصفانه و منطقی صحبت کنند، منتقدان واقعیات را ببینند و کاملا مقید باشند که حتی یک کلمه خلاف واقع نگویند، مسئولان محترم نیز منطقی به انتقادات پاسخ دهند و استدلال بیاورند، اینکه تحقیر کنند یا بدتر در برخی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود، مثلا بگویند مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها هستند،‌ این اقدامی خلاف حکمت و تدبیر است، بهتر است میدان نقد و انتقاد را باز بگذارید و در این فضای باز چه بسا مطلبی روشن شود که در اصل قرارداد شما تأثیرگذار باشد.

 

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: اقدامی که سیمای جمهوری اسلامی هفته گذشته آغاز کرد،‌اقدامی بسیار خوب و شایسته تجلیل است، بیایند موافقان و مخالفان صحبت کنند اما نمی‌گویم هر طوری که رفتار شد درست است، عصبانیت‌ها در مسائل علمی ره به جایی نمی‌برد؛ هم از موافقان بیانیه و هم از مخالفان بیانیه انتظار می‌رود که طبقه‌بندی بودن مسائل را رعایت کنند، گاهی دیده می‌شود بعضا موافقان و مخالفان طبقه‌بندی مسائل را رعایت نمی‌کنند،‌مردم ما محرم هستند و ما هیچ بیگانگی با مردم نداریم، اگر حرفی را که به محرم می‌گوییم باید ببینیم که سخن ما به نامحرم می‌رسد، منافع ملی ما اقتضا می‌کند که هم مخالفان و هم موافقان مسئله طبقه‌بندی موضوعات را رعایت کنند.

 

وی افزود: رهبر انقلاب ضمن اینکه اعضای تیم مذاکره‌کننده را تأیید کردند، نکته‌ای را چندین بار با بیانات مختلف مطرح فرمودند و آن اینکه طرف مقابل طرف بسیار ناصالحی است، لجوج، بدعهد، اهل دبه درآوردن و اهل خنجر از پشت زدن است. هنوز جوهر بیانیه لوزان خشک نشده بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید وضع می‌کند یعنی آنان به کمترین قرارهای اخلاقی هم پایبند نیستند. رهبر انقلاب تأکید داشتند که مذاکره‌کنندگان به این نکته توجه کنند که 1+5 دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیست و مردم ما درست متوجه شدند که بعد از گذشت 36 سال مانند شکوه سال‌های اول محکم می‌گویند «مرگ بر آمریکا».

 

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: رهبر انقلاب یک خط را اضافه کرد و آن این است که توافقی مورد قبول ملت است که همه تحریم‌ها یکجا در روز توافق لغو شود، حرف‌هایی مانند اینکه 6 ماه دیگر یا یک سال دیگر بعد از راستی‌آزمایی سازمان انرژی اتمی تحریم‌ها را برمی‌داریم، همه این موارد دبه درآوردن است و به هیچ وجه مذاکره‌کنندگان ما زیر بار نخواهند رفت و این ملت بازی‌های آمریکا را شناخته است و تن به این موارد نخواهد داد.

 

وی ادامه داد:‌ اعضای تیم مذاکره‌کننده فقط در عرصه هسته‌ای حق مذاکره دارند و حق ندارند در رابطه با مسائل نظامی مذاکره کنند، ذره‌ای نباید توسعه نظامی کشور کاسته شود،‌توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و هیچ ربطی هم به آن فضول‌ها ندارد که ما چه سلاحی داریم چه سلاحی نداریم، سلاح‌های نظامی بازدارنده ما به حول و قوه الهی محکم به راه خودش ادامه می‌دهد و یک خط قرمز داریم و آن این است که بمب اتم نمی‌سازیم اما باقی این موارد حق ماست و همه‌اش را دنبال خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی ایران حمایت از مظلومان عالم است، تأکید کرد: اگر ما دست از حمایت از مظلومان عالم برداریم و کمک‌شان نکنیم، این انقلاب هویتش را از دست می‌دهد، نباید حاصل مذاکرات هسته‌ای این باشد که ما دست از حمایت از مظلومان عالم برداریم؛ در تنظیم قرارداد نهایی مسئولان هسته‌ای مواظب واژه‌ها باشند، مراقب باشند واژه‌های کش‌دار و تأویل‌دار در قرارداد نهایی نیاید،‌این دام دشمنان است؛ قرارداد نهایی باید کاملا شفاف و بدون تأویل تدوین شود.

 

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه سخنانش تصریح کرد: نباید خروجی مسائل هسته‌ای اختلاف باشد،‌نباید خروجی مذاکرات هسته‌ای دو قطبی کردن کشور باشد،‌مسئله هسته‌ای مسئله یک قوه نیست بلکه مسئله فراقوه‌ای است، مسئله نظام است و این موضوع مطلقا مسئله فردی نیست و مسئله یک جریان یا جناح خاص نیست و نباید اینگونه موضوعات دستمایه اختلاف در کشور شود؛ نباید افرادی از اینگونه موضوعات استفاده جناحی کنند، استفاده حزبی کنند و از حالا بذر بپاشند برای انتخابات آخر سال، چه موافقان و چه مخالفان اگر این اقدام را انجام دهند سوءاستفاده از سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای فقط در موضوع هسته‌ای است و در هیچ عرصه دیگری مذاکره انجام نمی‌شود و ما رابطه با آمریکا اصلا مطرح نیست و هنوز آمریکا شیطان بزرگ است، باید ببینیم آمریکا در این مذاکرات چگونه امتحان خود را پس می‌دهد. بعدا تصمیم می‌گیریم اما تاکنون آمریکا نمره بدی گرفته است، آمریکایی‌ها تاکنون نشان دادند که اصلا قابل اعتماد نیستند.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به تجاوز آل سعود به یمن گفت: انقلابی که در یمن رخ داده از جنس انقلاب اسلامی ایران است،‌ شما ایرانی‌ها 36 سال قبل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر دادید و امروز عین این خواسته توسط انقلابیون یمن مطرح شده است لکن دنیای استکبار که نان دموکراسی را می‌خورد و ریاکارانه و جنایتکارانه عمل می‌کند، باید بگوییم مستکبران مگر حاکمیت مردم بر کشورشان را نمی‌خواهند؟ شما (مستکبران) مگر دم از دموکراسی نمی‌زنید؟ دموکراسی این است که مردم به صحنه بیایند و سرنوشت کشورشان را خودشان تعیین کنند، امروز مردم یمن به صحنه آمدند و دنیا تظاهرات مردم این کشور را دیده است.

 

وی افزود:‌ اما امروز مستکبران از کشوری حمایت کردند که به مردم یمن تجاوز کرده است، این یعنی ریا، والله دنیای استکبار به دروغ دم از دموکراسی و حقوق بشر می زند، تنها چیزی که برای آنان مطرح نیست دموکراسی و حقوق بشر است و فقط به دنبال منافع خودشان هستند و جنایتکارانه و وحشیانه کودکان را می‌کشند، زنان را می‌کشند و بیمارستان‌ها را با کمال وقاحت منفجر می‌کنند و از متجاوزان به جای مظلومان حمایت می‌کنند.

 

آیت‌الله خاتمی همچنین گفت: جنس هجمه آل سعود به یمن از جنس هجمه صهیونیست‌ها به غزه است،‌ آل‌ سعود همانند صهیونیست‌ها در یمن عمل می‌کند، صدها مردم عادی در یمن توسط آل سعود به شهادت رسیدند و صدها کودک زیر 5 سال کشته و مجروح شدند،‌صدها زن کشته و مجروح شدند، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها را ویران کردند؛ باید پرسید صهیونیست‌ها در غزه چه می‌کردند؟ آنان هم همین اقدام را انجام می‌دادند.

 

وی ادامه داد: جنگ عربستان در یمن جنگ نیابتی است، به نیابت از صهیونیست‌ها، عربستان یک کشور اسلامی را تبدیل به ویرانه می‌کند، به دنبال چه هستید؟ اگر به دنبال این هستید که یک رژیمی روی کار بیاید که همسو با شما باشد، واقعا باید بدانید که روز به روز نفرت مردم و حتی  هواداران عربستان در یمن بیشتر می‌شود، آل سعود با تجاوز به یمن وحشیانه مردم را می‌کشد، چه زمانی کشتن و جنایت کردن و آدم کشی محبوبیت آورده است؟ تردیدی نکنید که شما در این عرصه به هدف‌تان نمی‌رسید، البته به یک هدف که صهیونیست‌ها می‌خواهند می‌رسید و آن ویران کردن یک کشور است.

 

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین گفت: آل‌سعود تردید نکند که شکست خورده این میدان خواهد بود، یک دلیلش همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که قدرت شما قطعا از صهیونیست‌ها بیشتر نیست و غزه به مراتب کوچکتر از یمن است، صهیونیست‌ها در غزه شکست خوردند شما هم مطمئنا در این کشور شکست خواهید خورد، این کشور مردمی جنگجو دارد و بالفعل یک میلیون رزمنده بسیجی دارد. با جنگ‌های چریکی آشنا هستند، از 20 استان یمن 18 استان تماما بر تسلط انقلابیون یمن قرار دارد و دو استان دیگر نیز همچنان انقلابیون در آنجا حضور دارند. پیداست شما شکست‌خورده این عرصه هستید بنابراین تا دیر نشده پرونده‌تان را سیاه‌تر نکنید و عقب‌نشینی کنید.

 

وی خطاب به آل سعود با بیان اینکه کشتن مظلومان در یمن را پایان دهید و قطع کنید،‌گفت:بدانید که حق‌طلبان عالم رژیم عربستان و مسئولان آل سعود را جنایتکار جنگی خواهد شناخت و خواهان محاکمه و مجازات آنان خواهد شد.

 

آیت‌الله خاتمی با اشاره به حادثه فرودگاه جده و تعرض دو افسر آل سعود به دو نوجوان ایرانی، گفت: این اتفاق مسئله‌ای تلخ برای غیرت ایرانی و لکه ننگ برای دولت آل سعود است، شما اسم‌تان را خادم‌الحرمین الشریفین گذاشته‌اید، این چه خدمتی است که آمدید یک زائری که از زیارت خانه خدا برگشته، از زیارت حرم نبوی برگشته اینچنین رذیلانه با او برخورد می‌کنید؟!

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خدا از ساعت این اتفاق مسئولان ایرانی در جریان قرار گرفتند و به وظیفه‌شان عمل کردند به خصوص بعثه مقام معظم رهبری، این آخرین اهانت آل سعود به ایران نبود، خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی هر جمعه اهانت به تشیع می‌کنند، هر جمعه به ایران اسلامی اهانت می‌کنند، اجازه نمی‌دهند زائران ایرانی در بقیع زیارتنامه بخوانند، به روحانیون محترم کاروان اهانت می‌کنند. ما منتظریم طی روزهای آینده شاهد اشد مجازات برای این اراذل و اوباش آل سعود باشیم وگرنه از نظام اسلامی و مجلس شورای اسلامی و دولت اسلامی انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش آل سعود داریم.

۲۱
فروردين

۲۱
فروردين
۲۱
فروردين

۱۷
فروردين
جزئیات عملیات امروز سپاه در انهدام یک تیم تروریستی در جنوب شرق کشور
به نقل از سپاه‌نیوز در پی انتشار خبر انهدام یک تیم تروریستی و هلاکت اعضای آن توسط رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور سردار سرتیپ پاسدار محمدپاکپور در تشریح جزئیات این عملیات اظهار داشت: در پی اقدامات دقیق اطلاعاتی و کشف و شناسایی آثار تردد و استقرار یک تیم تروریستی وابسته به سرویس های جاسوسی بیگانه در ارتفاعات منطقه "قصر قند" نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه عملیات انهدام این تیم تروریستی را با سرعت و قاطعیت آغاز و طی این عملیات سه نفر از اشرار مسلح را به هلاکت رساندند.

وی افزود: در این عملیات همچنین دو نفر از تروریست ها زخمی و تعدادی از آنها دستگیر شدند. 

سردار پاکپور گفت: در این عملیات خسارات سنگین به تروریست ها وارد شد و از آنها مقادیر زیادی سلاح و مهمات و تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی از جمله 200 کیلوگرم موارد منفجره، فیتیله های انفجاری، مهمات کلاشینکف و تیربار، چاشنی های مکانیکی و کیت های الکترونیکی کشف و ضبط گردید. 

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان با اعلام اینکه منطقه به طور کامل از لوث وجود تروریست های وابسته به استکبار جهانی پاکسازی گردید تصریح کرد: فرزندان ملت ایران در قرارگاه قدس این نیرو با اشراف و آمادگی همه جانبه خود با هر گونه اقدامی که بخواهد امنیت منطقه و مردم را به مخاطره بیاندازد با قاطعیت برخورد خواهد کرد.
۱۲
فروردين

دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی، عرصه ی غلبه ی ملت ایران بر نظام سلطه و جبهه ی دشمن 
سپاه نیوز: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای با گرامیداشت یوم الله 12 فروردین ماه ـ روز جمهوری اسلامی ـ دستاوردهای معجزه آسا و تاریخ ساز انقلاب اسلامی را آرمان و تابلوی راهنمای ملل و جوامع حق طلب و عرصه ی نمایش غلبه اراده ی ملت ایران بر نظام سلطه و شکست و رسوایی جبهه ی معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست.
به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخشی از این بیانیه آمده است: با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، الگوی مردم سالاری دینی و نظام مبتنی بر آموزه های اسلام ناب محمدی (ص) و مدیریت ولایت فقیه، کارآمدی خود در اداره ی حکیمانه ی جامعه و هدایت آن به سمت آرمان های الهی و راهیابی به دروازه های سعادت و پیشرفت را بیش از هر مقطع دیگری به اثبات رسانده است به گونه ای که بسیاری از جوامع و ملل، روند حرکت و تأثیرگذاری این پدیده شگرف و الهام بخش را به مثابه ی نیاز بشریت امروز، مشتاقانه رصد و جستجو می کند.

این بیانیه افزوده است: الگوی نظام جمهوری اسلامی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی با به چالش کشاندن الگوهای رایج در نحوه اداره ی جوامع بشری و طرد نظام های حاکم بر بلوک های شرق و غرب و مبانی فکری آنان در حوزه های فرهنگ، اقتصاد، سیاست و نحوه ی حکومت، خلق اراده ی نوین در نوع نگرش و گرایش جامعه جهانی را رقم زد که جلوه هایی از آن در عرصه ی تحولات و رخدادهای سه دهه ی اخیر از جمله در صحنه ی مقاومت و بیداری اسلامی هویدا شده است. 

در ادامه این بیانیه تلفیق هنرمندانه ی حضور مردم و رأی آنان با باورهای دینی و معنوی از ویژگی های معنادار و منحصر به فرد الگوی حکومتی جمهوری اسلامی معرفی و تصریح شده است: به رغم تلاش های مستمر نظام سلطه و جبهه دشمنان انقلاب اسلامی در ایجاد شکاف بین مردم و نظام جمهوری اسلامی و تضعیف پشتوانه های مستحکم آن، نظام اسلامی و ملت ایران با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندی های بومی و برخاسته از ایمان، انگیزه و آرمان های الهی همچنان با اقتدار و صلابت، حرکت پیشتازانه و تأثیرگذار خود را تداوم بخشیده و با مقهور ساختن دشمنان خود، جهانیان را مبهوت عظمت و درخشندگی خود نموده است. 

در پایان این بیانیه با تعظیم به مقام شامخ امام راحل (ره) و شهیدان تاریخ ساز انقلاب اسلامی و تبریک یوم الله 12 فروردین ـ روز جمهوری اسلامی ـ به ملت عظیم الشأن ایران و علاقمندان انقلاب در اقصی نقاط جهان و همچنین اعلام آمادگی پاسداران انقلاب و بسیجیان دریادل برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند آن تأکید شده است: صدور پیام راستین و گسترش عمق استراتژیک و دامنه ی نفوذ انقلاب اسلامی، شکل گیری موج جهانی استکبارستیزی و استقلال طلبی ملت ها و ناکامی نظام سلطه و صهیونیسم و جبهه متحد دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای در صحنه تقابل با نظام جمهوری اسلامی که در سایه ی رهبری و مدیریت حکیمانه و پیامبر گونه ی حضرت امام خمینی (ره) و جانشین صالح و شایسته ی ایشان مقام عظمای ولایت و رهبری امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) و مقاومت و ایستادگی ملت مؤمن، انقلابی، ولایت مدار و فهیم ایران تحقق یافته است دستاوردها و پیامدهای خود را تدریجاً آشکارتر و تزلزل و هراس رو به تزایدی را در اتاق های فکر و فرماندهی قدرت های سلطه گر و مستکبر جهانی و نیز ارتجاع منطقه حاکم و آنان را در انتظار سقوط و فروپاشی قطعی قرار داده است. آری! این همان حقیقت گریز ناپذیری است که از تحولات و رخدادهای جاری در منطقه و نیز آینده جهان رمزگشایی می کند. 

۱۲
فروردين
در آستانه سالروز جمهوری اسلامی ایران؛

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند
در آستانه دوازدهم فروردین، سالروز جمهوری اسلامی ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 809 نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات 809 نفر از محکومانی را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی قوه قضائیه واجد شرایط لازم تشخیص داده شده اند، ارائه کرد که این پیشنهاد مورد موافقت رهبر انقلاب قرار گرفت.

۱۲
فروردين

جمع بندی اخبار واصله از لوزان نشان دهنده آن است که توافق هسته ای میان ایران و 1+5 تا روز سه شنبه اعلام خواهد شد.

هم اکنون تمامی وزرای خارجه گروه 1+5 تا صبح دوشنبه وارد لوزان خواهند شد و مذاکرات درباره مسائل اساسی تا روز سه شنبه پایان خواهند یافت.

منابعی که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده می گویند اگرچه صدردصد مسائل حل نشده ولی سناریوی عدم توافق منتفی است.

 وزرای خارجه 1+5 به همراه تیم مذاکره کننده ایران برای امضای سند نهایی از لوزان به مقر سازمان ملل در ژنو خواهند رفت.

منابع دیپلماتیک به «ایران هسته ای» گفتند که حتما یک متن مکتوب وجود خواهد داشت اما درباره نحوه اعلام آن در روز پایانی تصمیم گیری خواهد شد.

این منابع می گویند آنچه در روز سه شنبه اعلام می شود چاچوب توافق نهایی یا به اصطلاح یکتوافق سیاسی درباره مسائل کلیدی خواهد بود و جزئیات در 6 پیوست تا اوایل تیر ماه نهایی خواهد شد.

برخی منابع می گویند تیم مذاکره کننده ایرانی از اینکه 1+5 در حین بحث درباره جزئیات از تعهدات خود تخطی کند نگران است.

این تیم همچنین نگران است که آیا وزرای خارجه 1+5 به یک تصمیم واحد خواهند رسید یا نه؟

هنوز روشن نیست که متن توافق شده با خطوط قرمزی که تیم مذاکره کننده ایرانی متعهد به رعایت آنها بوده چه نسبتی خواهد داشت ولی برخی کارشناسان پیش بینی می کنند برخی عبارت این توافق به شدت مبهم و تفسیر پذیر خواهد بود.

آخرین اطلاعات حکایت از آن دارد که درباره ظرفیت غنی سازی عدد 6000 سو نهایی شده است. بخشی از این غنی سازی در فردو انجام خواهد شد. همچنین ظاهرا 1+5 پذیرفته است که بخش تحقیق و توسعه نطنز به فردو منتقل شود.

هنوز روشن نیست که نرخ رشد ظرفیت غنی سازی ایران در طول گام نهایی چگونه خواهد بود.

همچنین درباره کاهش اساسی ذخیره اورانیوم 5 درصد ایران که هم اکنون حدود 8500 کیلوگرم است تفاهم شده است.

منابع مطلع به «ایران هسته ای» گفتند سناریوی ارسال مواد 5 درصد به روسیه منتفی است و مواد در ایران اکسید یا رقیق خواهد شد.

درباره اراک درباره یک فرآیند بلند مدت بازطراحی توافق شده است.

زمان بندی این موضوع هنوز روشن نیست ولی کارشناسان نگران هستند که ایران زمان بندی چنان بلند باشد که ایران برای سال ها از حق داشتن یک راکتور آب سنگین محروم شود.

هزینه این بازطراحی از سوی 1+5 پرداخت خواهد شد.

موضوع تحقیق و توسعه نیز همچنان محل مناقشه است.

کارشناسان در تهران به «ایران هسته ای» گفتند پذیرش هرگونه محدودیت در موضوع تحقیق و توسعه توافق را از نظر مقام های عالی در تهران بی ارزش خواهد کرد.

ظاهرا 1+5 خواهان آن است که تحقیق و توسعه ایران به ماشین های خاصی محدود شود.

بنابر اطلاعات موجود، توافق صورت گرفته در زمینه بازرسی ها نهایتا به این شکل درآمده است که ایران یک مجموعه بازرسی های ویژه و فراپروتکلی را که در یک قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت مصوب خواهد شد، بپذیرد.

آخرین بحث ها درباره بازرسی ها در این باره بوده که غربی ها خواهان آن بوده اند که این رژیم ویژه بازرسی حتی پس از اتمام مدت توافق نهایی هم برقرار بماند.

«ایران هسته ای» نتوانست در این باره که تیم ایرانی این موضوع را پذیرفته با نه اطلاع موثقی کسب کند.

مهم ترین بحث ها در مذاکرات هسته ای درباره نحوه تعلیق و لغو تحریم ها انجام شده است.

منابع مطلع به «ایران هسته ای» گفتند 1+5 تعلیق تحریم های اقتصادی بلافاصله پس از توافق نهایی را پذیرفته ولی درباره تحریم های هسته ای و تسلیحاتی که مصوب شورای امنیت سازمان ملل است هنوز بحث ها ادامه دارد.

یک دیپلمات به «ایران هسته ای» گفت: «آنچه نهایتا منتشر خواهد شد یک جدول است. جدولی دارای زمان بندی که هر اقدام خاص در زمینه تعلیق تحریم ها را به یک اقدام خاص هسته ای از سوی ایران مرتبط می کند. به این ترتیب فرآیند ضرورتا تدریجی خواهد بود».

برخی اطلاعات در اختیار «ایران هسته ای» نشان می دهد در سال های اولیه اجرای توافق هیچ تحریمی لغو نخواهد شد و لغو تحریم ها به 3 شرط اجرای بلند مدت پروتکل، و حل دو مسئله موشک و PMD مشروط شده است.

جزئیات این موضوع هنوز نهایی نیست.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «تحریم های اقتصادی برای بازه های زمانی مشخص مثلا 6 ماهه تعلیق می شود. 1+5 به دو شرط این تعلیق را تمدید خواهد کرد. شرط اول این است که ایران به تعهداتش پای بند باشد و شرط دوم این است که آژانس تایید کند ایران در حال همکاری درباره PMD است».

این منبع شرط دوم را بسیار خطرناک ارزیابی کرد.

با وجود خبرسازی های متنوع، منابع مطلع می گویند توافق نهایی زودتر از سه شنبه اعلام نخواهد شد.

یک منبع گفت: «امکان تغییر درباره جزئیات وجود دارد چرا که راه حل هر موضوع می تواند راه حل ها درباره سایر موضوعات را تغییر بدهد».

۱۰
فروردين

رهبر انقلاب با ابراز ناراحتی از بخش مربوط به آرزوی سلامتی برای ایشان در متن خوش‌آمدگویی مهمانداران هواپیما، دستور حذف سریع این بخش توسط مسئولان مربوط را صادر کردند.

به گزارش ایسنا، خراسان نوشت: هنگامی که مهماندار هواپیمای مسافربری پرواز عادی تهران - مشهد در خوش‌آمدگویی ابتدایی به مسافران، به سبک معمول برای شادی روح امام و شهدا دعا و سلامتی رهبر انقلاب را آرزو کرد، رهبر انقلاب نیز که مسافر این پرواز بودند، با شنیدن این خوش‌آمدگویی، از بخش آرزوی سلامتی برای رهبر انقلاب ناراحت شدند و دستور حذف سریع این بخش از متن خوش‌آمدگویی مهمانداران توسط مسئولان مربوط را صادر کردند.


۱۰
فروردين

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم جمهور، جناب حجه الاسلام و المسلمین دکتر روحانی 

سلام علیکم؛ 

با تبریک سال جدید فاطمی (سلام الله علیها) که با تدبیر رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بنام " دولت وملت، همزبانی و همدلی" نامگذاری گردیده و جنابعالی نیز در اولین جلسه هیات دولت نسبت به تحقق کامل آن تاکید نمودید.

آن گونه که مستحضرید معادلات منطقه به سمتی پیش رفته که مرزبندی بین جبهه حق و باطل، جبهه مظلومین و جبهه نظام سلطه ، جبهه مردم و جبهه دولتهای دست نشانده بیش ازپیش مشخصتر و عیانتر می گردد. این نکته جز بدیهیات است که هر که مدافع حق و در کنار مردم مظلوم کشورها باشد مورد احترام ملتها قرار میگیرد. قاعدتا قرار گرفتن نظام و مردم ایران اسلامی در کنار ملتهای رنج دیده و مورد غضب نظام سلطه محبوبیت و ضریب نفوذ آنرا در میان ملتها افزایش خواهد داد و این نکته ای است که در سوریه و عراق و بحرین و یمن و... می توان مشاهده نمود. 

این واقعیت  نه بر اساس فرمولهای سیاسی غرب زده  و سکولاریستی  بلکه بر اساس موازین اخلاق  اسلامی و قواعد سیاست خارجه ی ملهم از آموزه های اسلام ناب و مستولی در گفتمان امام( ره) و رهبری تحقق می یابد و بی شک ملتها فرق بین اقدامات پوپولیستی و اقدامات همراه با اعتقاد، دلسوزی و بدور از عوام فریبی را خوب می دانند.  

امروز انقلاب اسلامی و مردمی یمن عمق علاقه مردم کشورهای مظلوم به انقلاب اسلامی ایران را به رخ جهانیان می کشاند واین موضوعی است که به هیچ وجه خوشایند سیاستمداران غربزده ی منطقه واربابانشان نیست. این نکته ای است که سران وابسته کشورهای منطقه و سران نظام سلطه بدون هیچ پرده ای با ادبیات مختلف  به آن اعتراف می کنند. البته با توجه به عصبانیت ایشان از صدور انقلاب اسلامی،  ادبیاتهای انتخاب شده برای تحت الشعاع قرار دادن  و کمرنگ نشان دادن قدرت نرم انقلاب اسلامی است که نمونه آنرا در سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه مشاهده نمودیم.

جناب رئیس جمهور

خبرها از سفر آقای رجب طیب اردوغان، شخصی که در مدت اخیر مواضع توهین آمیزی نسبت به مسئولین و سیاست های ایران اسلامی داشته، به کشورمان حکایت می کند. بی تردید دراین مقطع زمانی یکی از مصادیق تحقق شعار سال، شنیدن پیام ملت است که دولت به عنوان کارگزار  و مسئول تحقق اراده ملت، اجازه ی ورود فرد هتاکی مانند آقای اردوغان به کشور را ندهد. فردی که توهین به ملت ایران و تقویت تروریست های داعش و تقویت سیاست های خصمانه امریکا و اسرائیل در منطقه  را  در کارنامه خود دارد  نمی تواند میهمان خوبی برای  کشور انقلابی ما باشد. حضور ایشان در ایران اسلامی ناخواسته تقویت سیاست های غلط آقای اردوغان و مواجهه زشت ایشان با محور مقاومت و مردم مظلوم کشورهای منطقه را بهمراه خواهد داشت.

امروز مطالبه جدی دانشجویان انقلابی به نمایندگی از مردم انقلابی ایران اسلامی آن است ، تا زمانی که رئیس جمهور ترکیه  رسما از ملت بزرگ ایران و نیز ملتهای منطقه عذر خواهی نکرده و تازمانی که شریک ریخته شدن خون هزاران بی گناه  در کشورهای منطقه است از سفر ایشان به خاک ایران اسلامی جلوگیری شود.

والعاقبة للمتقین...
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های کشور

پایگاه مقاومت بسیج شهید قناعت دانشکده فنی علامه حسن زاده آملی